Mommilanjärven seutu

Mommilanjärvi sijaitsi aiemmin kahden kunnan, Lammin ja Hausjärven alueilla. Tapahtuneiden kuntaliitosten myötä Mommilanjärvi sijaitsee nykyisin kokonaan Hausjärven kunnan puolella.

Mommila, myös Mommila-Hietoinen, on historiallisesti tunnettu kuuluisista Mommilan laukauksista ennen Suomen itsenäistymistä 1917. Mommilan laukausten uhriksi päätyneen Alfred Kordelinin kuolemaansa asti asuttaman Mommilan kartanon vieressä sijaitsee kesäisin aktiivinen kyläkauppa, Mommilan Kyläpuoti.

Lisäksi alueella sijaitsee Hausjärven seurankunnalle kuuluva kyläkirkko, joka on edelleen aktiivisessa käytössä niin kuukausittaisten jumalanpalvelusten kuin muidenkin kirkollisten toimitusten puolesta. Kirkkoa voi varata hääkirkoksi myös muiden paikkakuntien asukkaat.

Mommilanjärven Soutelun soutelustadion on virallisesti Haminankylän puolella, mutta soutumatkan aikana käydään Mommilan kirkon ja hautausmaan nurkalla kääntymässä. Haminankyläläiset ja mommilalaiset muodostavat soutelutapahtuman aktiivisen vapaaehtoisjoukon.